Hashtags är inte bara något som ungdomarna bär rätten till att använda i sociala medier, även många företag gör gott i att använda dessa i sin marknadsföring när de finns och är synliga på sociala medier – och det finns en del saker att ha koll på om man vill göra detta på mest lönsamma vis.

Om du vill att ditt företag ska bli synligare på internet med hjälp av hashtags finns det en hel del saker som du bör tänka på. Till exempel är det viktigt att tänka strategiskt när det kommer till användningen av hashtaggar, för gör du på rätt sätt är detta en enkel väg att nå och bygga djupare relationer med dina kunder. Dessutom kan du lyfta dina marknadsföringskampanjer.

Vad handlar hashtags om?

Det hela handlar om att du som företag visar att ni bryr er om kunderna som finns i just ert segment och med dessa kan ni sedan göra avståndet mellan företag och kund mindre. Men kom ihåg att ni även bör tänka på att det ska finnas ett värde i era hashtags både för er kund och för ert företag – så strunta i meningslösa hashtags som inte tillför någon någonting. Hashtaggarna ska vara relevanta. Ett företag som arbetar med flygresor och charter har till exempel inte alls användning av hashtags som handlar om exempelvis bilsemestrar. Vad man däremot bör göra är att använda specifika hashtags för specifika kampanjer. Något som InternetWorld skriver är dock att man ska akta sig för att använda samma hashtag fölera gånger – risken är att man använder den i motsatta syften och då förlorar man snarare än vinner i sin marknadsföring. Deras bästa tips för en lyckad marknadsföringskampanj med hashtags är att:

  • Göra en syftesbeskrivning med kampanjen man ska köra och i denna även ta med övergripande mål och målgrupp.
  • Inspireras av andra liknande kampanjer men inte kopiera rakt av, gör din unik.
  • Gör mätningar under kampanjen för att se om den är lyckad – kolla efter hur många som använder din tagg och i vilket sammanhang.
  • Sammanställ resultatet efter kampanjen och värdera den, glöm heller inte bort att presentera ditt resultat för dina följare – annars kan de känna sig snuvade på konfekten!