Ett effektivt sätt att synas på internet är att skapa en hashtag som både företag och kunder kan använda sig av för att sprida bilder och synas på nätet.

 

Enligt en studie från den digitala plattformen Olapic säger sig 80 procent av de svenska deltagarna ha laddat upp en bild de tagit och taggat denna med ett varumärke, skriver Internetworld. Denna strategi visar sig vara effektiv, då man numera är ute efter autentiska bilder på kunder som känns äkta. Att en kund själv har fotograferat och skrivit inlägget visar på kvalitet, och 42 procent av de svenska deltagarna i studien menar även att de litar mer på användare än på företagen själva. Denna typ av marknadsföring har börjat sprida sig, och företag uppmanar ofta sina kunder att sprida bilder genom att exempelvis skicka produkter till dem, och ge dem en specifik hashtag att tagga produkterna på via sociala medier. Mediebyrån Millstone Group listar sociala medier som en av de vanligaste formerna av digital marknadsföring, och hävdar att just annonsering via sociala medier är här för att stanna. Det man som företagare ska tänka på är dock alltid att be om lov att få använda bilderna när man sedan lyfter dem i sin egen marknadsföring.

 

Hur skapar man en hashtag som syns?

Att använda sig av en hashtag i sina sociala medier kan liknas med en tv-kanal, enligt Veckans affärer. Hashtagen hjälper till att marknadsföra företaget och bör skapas så tidigt som möjligt vid lanseringen av exempelvis ett nytt företag, en kampanj eller produkt. Man bör sedan använda den genomgående i all marknadsföring på sociala medier, så att den blir välkänd av deltagarna. Bra hashtags är tydliga och förklarande, och får gärna bestå av förkortningar i samband med årtal. När man har en idé bör man även kontrollera tillgängligheten via twitter så att hashtagen inte är upptagen, dock råder ingen copyright på dem. Hashtags är en mycket vanlig sökfunktion, vilket innebär att man med fördel kan använda sig av många på en och samma bild, gärna upp emot 30 stycken, skriver Breakit.