PR och marknadsföring är A och O för företag. Det är det som får varumärket att synas och kännas igen och det är det som skapar en känsla och en efterfrågan. Men ibland går det helt enkelt bara fel. Vad hände i den nya Pepsi-reklamen egentligen och varför är så många så upprörda?

 

Tidigare i veckan släppte det stora läskbolaget Pepsi en ny, påkostad reklam för sin huvudprodukt. Men den nya reklamfilmen väcker ilska och slog helt fel. Men vad var det som inte går hem? Den nya filmen anspelar på Black Lives Matter-rörelsen och många menar att den helt enkelt försöker kapitalisera på denna. Det går det bland annat att läsa om i Dagens Media. Det är nämligen så att reklamartiklar väcker känslor – därför är det viktigt att de väcker rätt sort.

 

 

Symbolism och kapitalisering på en viktig rörelse

 

I reklamfilmen är det realitystjärnan Kendall Jenner som skapar fred mellan demonstranter och polis genom att erbjuda polisen en burk Pepsi. Bilderna påminner tittarna om flera andra kända protestbiler från inte minst Black Lives Matter och de demonstrationer som skedde mot Vietnamkriget när det begav sig. Den släpptes vidare prick på årsdagen 49 år efter att medborgarrättshjälten artin Luther King mördades, symbolik som helt enkelt talar för sig själv. I Expressen går det att läsa:

 

Nu anklagas reklamen för att förminska amerikanska folkrättsrörelser som det omtalade “Black lives matter”. I sociala medier får läskföretaget hård kritik för att de försöker göra pengar på demonstrationerna.

 

Pepsi ber om ursäkt efter reklamen och bolaget ber även modellen Kendall Jenner om ursäkt för att de gjort en missbedömning och förminskat ett allvarligt ämne. Den brittiska tidningen The Independent skriver dessutom att det kan vara den värsta reklamfilmen genom alla tider. Domen är hård för det stora bolaget Pepsi med andra ord, men trots kritiken lär det inte gå nöd på varken företaget eller Kendall Jenner. I Resumé menar man att varumärket borde ha samlat in mer info om människorna de försöker porträttera, innan de spelade in filmen. Men nu är det försent.