Världens 20 största ekonomier ingår i den s.k. G20-gruppen. När man talar om ekonomi i det här sammanhanget menar man länder som är framgångsrika ekonomiskt. Men det är ju inte bara länder som har stor ekonomisk makt idag.

Faktum är att många företag har större ekonomisk makt, och också inflytande på andra sätt, än vad mindre stater har. Företag som Google, Facebook, Microsoft och Apple kan än så länge inte mäta sig med länderna i G20-gruppen på det ekonomiska området, men faktum är att de inte är långt ifrån.

Därför är det kanske inte så förvånande att Danmark, som första land i världen, kommer att tillsätta en digital ambassadör. Ambassadörens uppgift kommer att vara att sköta kontakten med dessa IT-jättar, och att tillvarata Danmarks intressen.Nyhavn i Köpenhamn med Facebook-logo

Det här väcker naturligtvis uppmärksamhet. Brit Stakston, mediestrateg, säger till Sveriges Radio att de som vinner på detta framför allt är företagen. Trots att det rör sig om tjänster blir de nu uppgraderade till att jämföras med stater, och det är olyckligt, enligt henne. Danmark har länge inte haft någon IT-minister, till skillnad från Sverige, och enligt Stakston finns det en rapport från Google som pekar ut Danmark som ett land som backar i internationella jämförelser av digitaliseringsgrad. Att då utse en digital ambassadör kan vara ett sätt att visa att man tycker att det digitala är viktigt.

Danmarks utrikesminister Anders Samuelsen säger till tidningen Politiken att de stora IT-företagen redan idag är att jämföra med stater, och ha lika stor påverkan på Danmark. Danmark har sedan länge diplomatiska relationer med många länder vars stadsbudget är lägre än de här företagens omsättning.

En av en ambassadörs många uppgifter är att främja investeringar, och Facebook har redan investerat i Danmark. Företaget kommer att bygga ett datacenter i Danmark, närmare bestämt i närheten av landet tredje största stad Odense. Detta blir det tredje datacentret som den sociala nätverksjätten bygger utanför USA, efter det i Clonee på Irland och det i Luleå, skriver Ny Teknik.

På danskarnas sida?

Man kan dock också tänka sig att ambassadörskapet kommer att gynna enskilda danskar, som upplever sig felaktigt behandlade av Facebook eller någon annan digital aktör.

Nyligen stämde Anas Modamani, syrisk flykting i Tyskland, Facebook. Bakgrunden var att hans ansikte, hämtat från en selfie som han tog tillsammans med förbundskansler Angela Merkel, spreds genom manipulerade bilder där han framställdes som terrorist. Ett av de forum där bilderna spreds var Facebook. Modamani förlorade dock målet, eftersom domstolen i Würzburg inte ansåg att Facebook hade skyldighet att leta upp och radera bilderna. Å andra sidan har samma företag raderat bilder av bl.a. nakna barn under Vietnamkriget, och också varit snabba med att ingripa mot spridning av upphovsrättsskyddat material.

Kanske hade en digital ambassadör kunnat lösa den här frågan genom diplomatisk finess. Den danska posten är dock än så länge inte tillsatt, och frågan är vilka andra länder som kommer att följa efter.