Om du har valt att ta det fulla steget ut och starta en egen modebutik så har du garanterat många saker att göra framför dig. Butiken ska inredas, varor beställas, personal anställas och kläderna ska marknadsföras. Du vill säkert ha en bra webbsida och en viss stil på din butik, liksom skaffa dig ett kundklientel som återkommer regelbundet.

När det kommer till marknadsföringen så kan den göras på flera olika sätt. Du kan lägga ut annonser i tidningar och sociala medier, anordna tävlingar och events, delta i mässor och skapa nyhetsbrev. Det är också mycket viktigt att butiken och personalen är på topp då just service och stil spelar stor roll för kunderna.

Visa en enad front

vita tshirtsBland det snyggaste och mest imponerande när det kommer till modebutiker är en personal som är trendigt och enhetligt klädd. Det ger ett proffsigt intryck utan att se ut som en uniform – lite som att gå på en cool klubb. Genom att ge alla butiksanställda snygga t-shirts med tryck från https://www.brandnewprofile.com/se/t-shirt kan du marknadsföra dig själv på ett både smart och prisvärt sätt. När du satsar på en viss profil blir det lätt för kunderna att känna igen både din personal och din butik.

Om du vill att din personal ska vara klädd i dina specialdesignade profilkläder är det viktigt att det är du som står för kostnaden. Om du förväntar dig att personalen ska betala själv kan det skapa missnöje, vilket i sin tur ger dålig atmosfär och sämre prestation. Nej, teamet ska vara glatt och serviceinriktat för att imponera på och inspirera kunderna. Genom att underlätta livet för de anställda blir arbetsplatsen roligare för alla involverade.

Intressera och involvera

butikDet är också viktigt att din butik är välplanerad och har en fin skyltning som drar till sig intresse. Du kan skylta på flera olika sätt:

  • teman – gör skyltning i olika teman som karibisk, rockmusik, miljö osv.
  • färger – satsa på en specifik färgskala
  • situationer – sätt upp skyltdockorna som om de vore i en viss situation, exempelvis fest eller semester

Genom att skylta om regelbundet håller du intresset vid liv, och detsamma gäller även den virtuella skyltningen på din hemsida. Du kan också satsa på ett visst mått av interaktivitet med kunderna, exempelvis genom att anordna tävlingar i sociala medier. Det kan vara en fototävling eller en träningsinriktad kampanj där vinnaren i ett visst lopp får något från din butik. Din profiltröja är perfekt som ett pris vid en tävling och med det kommer kunden dessutom göra vidare reklam för dig.

Bra bemötande

Ingenting kan få kunder att springa så långt bort från din butik som de bara kan som ett otrevligt bemötande. Se till att du anställer serviceinriktade människor som inte tappar tålamodet i första taget. Vid en undersökning om vem svenskar helst tar en öl med låg Anders Tegnell långt före Zlatan, och det beror med allra största sannolikhet på hur deras trevlighetsnivå uppfattas. Faktum är att hur snygga produkter du än har så hänger mycket på servicen.