I takt med att den digitala världen har växt sig allt större har även möjligheterna till marknadsföring blivit fler. Att kombinera traditionell marknadsföring med det digitala alternativen är en kombination som kan ge en mycket god effekt.

Där målgruppen finns där ska också din marknadsföring finnas. Marknadsföringen bör anpassas efter målgruppen och för många företag är det fortsatt exempelvis tryckta produkter, foldrar, och skyltar viktiga. Det finns beachflaggor till bra priser hos Skyltab som är ett ypperligt bra exempel på analoga produkter som kan bidra positivt till marknadföringen. I slutändan handlar det om att lyckas välja den kanal som ger bäst räckvidd för ditt budskap. En som vunnit pris inom marknadsföring är Ica Maxi-handlaren Mårten Tenne. Han ger sina bästa marknadsföringstips hos ekuriren.

Sociala medier ger nya möjligheter

Sociala medier har öppnat nya vägar för många bland annat lantbrukare som nu börjat att marknadsföra sina produkter där. Sociala medier kräver dock ett gediget arbete för att lyckas i. Det har företaget Tre erfarenhet av när de började anpassa sin marknadsföring med kunden i fokus.

“Det är lätt att tro att det löser sig automatiskt bara för att man har tekniken på plats men det stora arbetet ligger i att förstå hur man ska nyttja den nya tekniken på ett smart sätt för att nå önskat resultat.” Läs mer.

Olika typer av marknadsföringskanaler

Marknadsföring kan ske i sociala medier som exempelvis Facebook och Instagram. Banners, sökordsannonsering, e-postmarknadsföring och annonser på webbsidor är ett andra digitala alternativ. Mer traditionella alternativ är exempelvis annonser i tryckta tidningar, flyers, broschyrer och flaggor.