Som småföretagare kan det ibland kännas lönlöst att försöka marknadsföra och sticka ut bland de stora jättarna inom sin bransch, men genom att vara smart och fokusera på en enda marknadsföringskanal åt gången så kan man komma långt – så varför inte börja med att vässa företagets Facebook-sida?

Oavsett om du redan har en liten verksamhet eller om du planerar att starta en så är ett smart drag att börja med att sätta upp en redig Facebook-sida för företaget. Det är något som alla, vem som helst, kan göra till och med som nyanländ med drömmar om en egen verksamhet. Visserligen kan språket bli en barriär men som tur är finns flera översättningsbyråer som kan hjälpa till med den biten, så se inte språket som en stoppkloss, se det snarare som en fördel – du kan marknadsföra ditt företag på Facebook både på ditt modersmål och på svenska och engelska, vilket gör att du når ut till långt fler personer än vad tvåspråkiga personer gör.

Så marknadsför du med Facebook

Många tror att det räcker med att bara sätta upp en Facebook-sida dedikerad till sitt företag och sedan är det klart, men det räcker inte om du vill lyckas med konsten att nå ut till dina kunder på ett effektivt vis. I Driva Eget tipsar man om några snabba, enkla tips om detta och tipsen är som följer:

  • Skapa sidan – det gör du enklast via din egen Facebook och bara klickar på ”lägg till sida” och sedan följer anvisningarna, det är busenkelt. Tänk dock till kring namnet, det ska vara lätt att komma ihåg och förslagsvis ditt företagsnamn eller något som är starkt kopplat till ditt varumärke. Glöm inte att fylla i en tydlig beskrivning om företaget och också alla kontaktuppgifter samt en lägga en länk till hemsidan.
  • Håll sidan levande – sätt upp en plan för vad och hur du ska posta på sidan, kom ihåg att jobba för att dina kunder ska komma ihåg dig. Ett inlägg om dagen är rimligt i början och lägg bara upp saker som är relevant och inte spammigt.
  • Våga vara personlig – gill, kommentera och kommunicera med god ton från din Facebook-sida, det gör att dina kunder får känslan av att de känner dig och också gör dig mer tillitsfull.
  • Bjud in till kommentarer – Facebook värderar dina poster efter hur många som gillar eller kommenterar, så bjud in till att folk ska kommentera genom att exempelvis ställa frågor för då kommer fler av dina följare att se dina inlägg.
  • Få följare – ju fler som följer din sida desto bättre, så uppmuntra att kunderna ska följa på Facebook och var noga med att avisera event och nyheter här så att kunderna får ett värde i att följa dig.