Det finns en rad olika skolor att välja när det kommer till att marknadsföra sitt varumärke eller produkt – men ett vinnande koncept överlag är att kombinera modern marknadsföring i sociala medier med traditionell marknadsföring.

För att få sitt varumärke att synas är det väldigt viktigt att arbeta kontinuerligt med sin marknadsföring, och det kan man göra på flera olika sätt. Till exempel kan man gå in på produktsajten.se och beställa både profilkläder och produkter med sin logga på att använda som giveaways när man befinner sig till exempel på mässor av olika slag. Men samtidigt behöver man också annan form av marknadsföring för att nå ut till fler och på så vis få en bredare publik – och ett bra medel till detta är att använda sig av sociala medier. Men hur gör man detta på bästa sätt? Enligt en undersökning som InternetWorld skriver om kan man med fördel använda sig av sina befintliga kunders bilder i sin marknadsföring. Enligt en ny studie kan detta nämligen bidra till att företaget får högre autenticitet eller trovärdighet och kan även leda till en högre konvertering, alltså att fler köper vad företaget säljer. Men man ska inte tro att marknadsföringen ger frukt om man inte ständigt arbetar med den och även följer med i de nya digitala trenderna. En trend för året är till exempel influencer marketing, som kom under fjolåret och som nu fullkomligt exploderat.

Dra nytta av influencer marketing

Enligt Dagens Media är användningen av influencer marketing något som blivit riktigt trendigt att göra för att marknadsföra sitt varumärke. Det betyder bland annat att man använder sig av exempelvis bloggare och andra typer av sociala medier-profiler som hjälp när man vill visa upp sig på olika marknader och få fler kunder. Men självklart finns även en mognadsprocess för denna typ av marknadsföring såsom att det till exempel idag är de med flest följare på Instagram eller Facebook som får mest pengar för att vara influencers för företagen – men vad Dagens Medias skribent menar så kan man dock inte veta om det är just dessa som ger flest konverteringar och därför behöver man hitta andra sätt att genomföra denna typ av marknadsföring på. Annat att tänka på är att undvika att begå de vanligaste misstagen som görs när man använder sociala medier för marknadsföring.

De fem vanligaste marknadsföringsmisstagen

Det finns många sätt att lyckas på i sociala medier när man använder de olika kanalerna för sin marknadsföring. Dock finns också en hel del misstag man kan göra och Veckans Affärer har listat de fem vanligaste:

  1. Du saknar regelbundenhet – att bara sporadiskt publicera saker i sina sociala medier kanaler och sedan inte följa upp när dina följare kommenterar eller inte alls integrerar med dina följare är ett stort misstag. Skapa regelbundenhet, två till tre inlägg i veckan kan räcka
  2. Du missar att underhålla och informera dina följare – att bara använda sociala medier kanalerna till att skrika ut reklam är något som gör att du tappar följarnas intresse, se till att allt du delar eller lägger upp tillför ett mervärde.
  3. Du är för aktiv i sociala medier – låt inte tryckandet på publiceringsknappen gå överstyr. Less is more, kom ihåg det.
  4. Du vågar inte testa nytt – det är lätt att göra som man alltid gjort, men fastna inte i gamla hjulspår, vad som funkade förra året kanske inte funkar idag.
  5. Du lägger upp saker som inte går att dela – alla gillar att dela med sig av saker de tycker är spännande, intressant och nytt men om du ständigt lägger upp länkar som lovar saker de inte håller gör att du förlorar både förtroende och delningar hos dina följare.