Länge har det tipsats om marknadsföring sociala medier och Instagram har varit en av de mest rekommenderade platserna för detta, och nu finns det till och med en funktion som möjliggör att märka sina poster som just reklam – men detta är något som de flestas influencers struntar i att göra.

Det finns många knep för att göra smart marknadsföring och reklam för sitt företag och något som många fått upp ögonen för är att låta influencers göra reklam åt dem på Instagram. Vad som där framkommit är dock att flera influencers struntat i att markera dessa poster som betalda samarbeten – trots att Instagram lanserat just en funktion för att märka den här sortens sponsrade inlägg.

”Marknadsföringslagen säger att man tydligt måste märka ut alla texter och artiklar som berör egen verksamhet eller där du har ekonomisk vinning av innehållet.” läs mer.

Trots att lagen alltså säger att sponsrat innehåll måste märkas som just sponsrat, vilket syns på Instagram såsom en platshänvisning som säger “Betalt samarbete med (annonsör)”, är det få som använder funktionen. Det visar en granskning som Resumé Insikt gjort där de kontrollerade 50 stycken olika influencers användning av denna märkning. Vad som framkom var att av hela 3 169 inlägg som publicerats den senaste tiden, inom en tidsram på 30 dagar var det bara dryga hälften som hade märkningen.

Inte bara ett problem på Instagram

När Resumé Insikt publicerat sin granskning i ämnet fick de in svar på sina frågor från en icke-namngiven person på Facebook, Instagrams ägare. Denne säger till tidningen att man ser en problematik och att man från deras sida märker alla inlägg som verkar sponsrade med märkningen, men att detta i grund och botten är ett vidare problem som rör sig utanför deras plattform generellt.