Kanske är skämt om bolån en typiskt svensk humorgenre. För några år sedan satte Henrik Schyffert och Fredrik Lindström upp showen ”Ägd”, som handlade om lån och skuldsättning. Nu är det statliga SBAB som tillsammans med Erik Haag, komiker och mångsysslare, ska tillsammans med SBAB göra boendeekonomi roligare. En undersökning visar nämligen att de flesta svenskar tycker att boendeekonomi är viktigt, men samtidigt anser 69% att det är ett tråkigt ämne.

Bakom idén står byrån Doe Blomberg Gottberg, och kampanjen kommer att kulminera med en show i Globen i november 2017. Men man kommer redan från start att kunna följa arbetet med att sätta ihop humorshowen. I en webbtv-serie kommer tittarna att se hela arbetet, från manus och casting fram till den färdiga showen.

 – Att göra boendeekonomi “jättekul” är väldigt svårt. Att dessutom behöva fylla Globen med en jätterolig show på det här temat framstår som ganska omöjligt, snudd på idiotiskt. Det kändes som en rolig idé när jag först hörde talas om den, men just nu känns det som mitt livs största utmaning. Jag har ett par vänner som jag tycker är roliga så jag får nog börja ringa runt och be om hjälp‚ säger Erik Haag i en kommentar.

Tanken, som har utarbetats av Doe Blomberg Gottberg i samarbete med Abby Priest och IUM, är att ta humorn till hjälp för att få fler att engagera sig i den fråga som SBAB arbetar med.

Lotta Lundgren hos Coop

Samtidigt kommer Haags gamla parhäst Lotta Lundgren att dyka upp i ett nytt sammanhang. Lundgren, som ursprungligen arbetade som copywriter men senare gjorde sig ett namn som matbloggare och sedan dess har blivit en känd tv-personlighet, kommer att dyka upp i reklamfilmer för Coop.

Dagens Media skriver att kampanjen riktar in sig på barnfamiljer, och att budskapet är att det inte behöver vara svårt att laga mat som är prisvärd samtidigt som den för vardagen roligare. Eftersom Lundgren själv har barn, och medverkade i julkalendern 2015, kommer både barn och föräldrar att känna igen henne.