Att kunna förutse vad en konsument kommer göra härnäst gör att vi själva slipper tänka på de mindre sakerna i vardagen. Nu har detta tänkande börjat influera marknadsföringen och det handlar om AI.

 

Ett skyltställ, så kallade gatupratare, är populära att ställa utanför butiker och restauranger. Dessa gör att ditt företag, dina tjänster och dina produkter syns bättre för dina kunder. Men vad är nytt inom marknadsföring egentligen?

AI + reklam = sant

 

I en artikel i Dagens Media går det att läsa om hur AI är på väg in i reklambranschen, som en del i vad man kallar för den ”kognitiva eran”. Tekniken är bland annat den som Spotify använder när de skapar personliga spellistor baserade på användares lyssnarsmak och stil. Det behöver alltså inte vara superavancerat för att vara väldigt uppskattat och bra. Kort sagt handlar det om att teknologin kan hitta mer relevanta och förutsägande rekommendationer till användare, något som förbättrar och förstärker användarupplevelsen. Mer om företag som använder AI går det att läsa om i Resumé.

 

Skapa en marknadsplan

 

Men vad finns det att tänka på när det kommer till att skapa sig sin egen, förhoppningsvis framgångsrika, marknadsföring? Enligt den oberoende sajten Verksamt.se är det viktigt att ha en bra marknadsplan. En sådan ska beskriva allt från företagets försäljningsmål och de insatser gällande marknadsföring som krävs för att nå dessa. Det kan bland annat se ut på följande sätt:

 

  • Gör en omvärldsanalys. Lär dig mer om branschen och hur marknaden för dina produkter ser ut.
  • Vad är det du vill sälja och hur ska din vara eller tjänst paketeras?
  • Vilka tror du är intresserade av din produkt? Vad har dina potentiella kunder gemensamt? Definiera din målgrupp. Var så konkret som möjligt!
  • Vad vill du att kunderna ska förknippa med dig? Hur ska du särskilja dig från andra?
  • Formulera dina mål. Vad vill du uppnå på lång sikt och vad vill du uppnå nästa månad? Var konkret, målen ska vara mätbara.
  • Utforma strategier som kan hjälpa dig att nå dina mål. När du bestämt dig för vilken profil ditt företag ska ha och vilka dina kunder är kan du planera in konkreta marknadsföringsaktiviteter.
  • Följ upp och justera. Följ upp/mät dina marknadsföringsaktiviteter så att du ser vad som ger bäst resultat. På så vis kan du lära dig och bli bättre hela tiden.